Wymiana 2017

mapa

napis

W dniach 18 września- 25 września 2017 roku 16 uczniów naszego liceum wraz z nauczycielkami Magdaleną Lubicką-Bajor i Barbarą Biskup wyjechało do Włoch do pięknego regionu Piemont, prowincja Cuneo, miejscowość Mondovi’. Wizyta odbyła się na zaproszenie tamtejszego liceum – Istituto Superiore „G.Cigna” Nasza młodzież mieszkała w rodzinach włoskich, co bardzo przybliżyło im kulturę tego pięknego kraju, a także dało możliwość porozmawiania w języku włoskim czy angielskim.

W czasie naszego pobytu wraz z młodzieżą włoską i nauczycielami, zwiedziliśmy wiele pięknych miejsc tamtejszego rejonu. Na początek poznaliśmy zakątki miasta Mondovi’ i Cuneo. Spędziliśmy też kilka godzin w tamtejszym liceum, poznając model edukacji włoskiej i obserwując relacje między uczniami i nauczycielami.

2a

2b

2c

Niezapomniane wrażenia wynieśliśmy ze zwiedzania Sanktuarium Vicoforte, gdzie zaopatrzeni w kaski i uprzęże wspinaliśmy się na sam szczyt największej na świecie owalnej kopuły.

3a

3b

Mieliśmy również okazję zobaczyć stolicę regionu - Turyn, a tam zwiedziliśmy wyjątkowe, interaktywne Muzeum Kina oraz największe w Europie, a drugie na świecie Muzeum Egiptu.

Oczywiście nie mogło nas zabraknąć pod stadionem Juve, gdzie właśnie tego dnia odbywały się derby.

4a

4b

4c

Całą niedzielę - 24.09.2017 spędziliśmy razem z naszymi włoskimi przyjaciółmi na leniuchowaniu na plaży w Andorze niedaleko San Remo- w regionie Liguria. Pogoda była wyśmienita, morze ciepłe zwłaszcza, że w Polsce padało.

5a

5b

5c

5d

5e

Ostatni dzień przed wylotem do Polski spędziliśmy w Mediolanie podziwiając piękną katedrę katedrę, rynek i wąskie uliczki tego wspaniałego miasta. W tym czasie właśnie trwał modowy fashion week ,więc czuliśmy się trochę jak celebryci wśród różnych znanych osób przechadzających się w słynnej mediolańskiej galerii.

6a

6b

Choć nasza wizyta zakończyła się we Włoszech w poniedziałek 25 września to przygoda trwała nadal, bowiem razem z nami do Polski przylecieli nasi włoscy przyjaciele wraz z opiekunami i spędzili u nas niezapomniany tydzień.

W czasie rewizyty staraliśmy się pokazać najpiękniejsze zakątki naszego regionu. Zwiedziliśmy kopalnię węgla kamiennego „Guido” w Zabrzu, kopalnię soli w Wieliczce. Były tez chwile zadumy w muzeum Auschwitz oraz chwile radości w Krakowie . Niezapomnianym wrażeniem dla naszych włoskich gości była wycieczka na Kozią Górkę i wspólne pieczenie kiełbasek na ognisku oraz samodzielne lepienie placków w Chlebowej Chacie. Zaprosiliśmy tez uczniów do naszej szkoły, gdzie pani Dorota Szkucik przeprowadziła lekcje w języku angielskim „ Polska-Włochy- co nas łączy” oraz uczniowie klasy 3 gimnazjum przedstawili po włosku sztukę pt. „Czerwony Kapturek”.

Każdy z uczestników bardzo miło wspomina te naszą włoską przygodę. Poznaliśmy wiele

pięknych miejsc, skosztowaliśmy bardzo smacznych potraw włoskich a nade wszystko zawarliśmy nowe przyjaźnie, które mogą przetrwać wiele lat.

7a

7l

7m

7n

O tym niezapomnianym wydarzeniu napisano również we włoskiej prasie: